søndag 24. april 2011

Chimteka

Jordmoren Dalton på personalkontoret.
Denne lørdagen var jeg på besøk i landsbyen Chimteka. Hovedformålet med besøket var at jeg skulle ha en workshop i apgar scoring av nyfødte for de som jobber på helsesenteret i landsbyen. På dette helsesenteret jobber det to jordmødre og en Medisinsk Clinicalofficer og et ukjent antall assistenter. For å komme til et sykehus (i mchinji) må de kjøre 20 km på elendig traktor-vei med masse hull og et stykke på asfaltert vei. For å komme til oss, sentralsykehuset, må de kjøre 100 km i tillegg. Denne uken har vi fått inn to ustabile damer med uterusruptur og den ene hadde i tillegg blæreruptur, fra dette sykehuset. Forestill dere 100 km liggende på en madrass i en elendig bil uten utstyr, når du er ustabil og har ekstreme smerter...
I tillegg til undervisningen besøkte jeg fødeavdelingen på helsesenteret, var med på en fødsel og var med Evilyn når hun hadde opptrening av barn med ulike handicap. Evilyn er en venninne av meg her i Lilongwe. Hun driver et frivillig prosjekt i Chimteka.
Den stolte moren. Denne lille gutten kom til verden mens jeg var på besøk hos jordmoren i Chimteka. Dere skulle sett det store smilet denne mammaen hadde når jeg bare ikke hadde kamerate rettet mot henne. Det var egentlig det jeg ville vise dere...

Fødestuen. Noe av det første jordmoren sa til meg når jeg kom hit var: infeksjonsforebygging er ikke så lett her...

Rullestol

Undervisning i apgarscoring av nyfødte. Det var veldig morsomt å undervise disse jordmødrene (Dalton og Fortina), to av jordmo-assistetene og Clinical offiseren, de var så utrolig lærevillige og engasjerte!

Den nyfødte gutten. I tøy samlet inn og donert av jentene fra sonans videregående i Drammen.

En særlig takk til kollega Mariana hjemme på Ullevål. Hun sendte med meg undervisningsbøker på engelsk. Jørdmødrene, assistentene og clinical officer`en her ble veldig takknemlig Mariana! Jeg lovet å hilse masse til deg! (legg merke til den engaserte mottakeren til venstre på bildet.)

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar