onsdag 27. april 2011

Catching babies!

For en herlig dag! Jeg møtte på jobb og var den eneste jordmoren som møtte til riktig tid, halv åtte. Malawiere har en litt annen arbeidsmoral enn jeg er vandt til, de kommer litt sånn når det passer dem og de har en hel del som er så viktig å ordne, at de må gjøre det i arbeidstiden. Og de kan være hjemme fra jobben hvis mannen er syk. Jeg har spurt dem hvorfor det? De svarer: Because we love our husbands so mutch. Og med sarkasme i stemmen legger de til: tror du han er hjemme når vi er syke?...
Tilbake til dagen idag når jeg var den enenste jordmoren som møtte på jobb: På avdelingen hadde vi fire damer som skulle føde alle hadde rundt 6-7 cm mormunnsåpning, noen var førstegangsfødende og noen var flergangsfødende. Den femte damen var en med alvorlig svangerskapsforgifning på magnesium behandling. Heldigvis møtte det to jormdorstudenter på jobb. De hadde andre dagen sin på fødeavdelingen og skulle kun observere. Jeg fortalte dem nøyaktig hva de skulle observere og ga dem streng beskjed om ikke å forlate stuen hvis kvinnen fødte, men rope på meg. Dagen før måtte jeg løpe inn på en stue og ta imot en baby fordi jeg så at jordmorstudenten forsvant ut på do sekunder før jeg hørte et kvinne-brøl som ikke kunne forveksles med annet enn at et barn var på vei ut, og jeg visste at jordmoren ikke var på stuen. Mens de to jordmorstudentene var inne hos hver sin dame, fikk jeg ett overblikk over damene på avdelingen, hvor langt de var kommet, fargen på fostervannet, hvor sterke rier de hadde og at barna hadde normal puls og jeg fikk forsikret meg om at damen med alvorlig svangerskapsforgiftning var stabil og fikk medisinene sine. Innen klokken ni hadde jeg tatt imot to barn, hadde oversikt over avdelingen og hadde fordelt damene på de jordmødrene jeg regnet med ville komme når som helst. Klokken ni kom den første og kvart over ni kom den neste.
Jeg avsluttet dagen med å si: I caught 5 babies today. En skikkelig bra dag! Og det gjorde det enda bedre når jordmorstudenten som var med og observerte den femte fødselen sukket og sa: Åh Marianne! I want to be a midwife!

3 kommentarer:

  1. Utrolig bra, Marianne! Stå på! Jeg reiser til Svalbard i morgen tidlig. Gleder meg:) Vi skypes over helgen. Klem

    SvarSlett
  2. Strålende Marianne:) Keep on the good work, det virker som du har det fantastisk. Forstår du skal bli et halvår til. Det høres bra ut, bortsett fra at jeg hadde regnet med deg i utelivet i sommer. Det kommer uansett flere somre vi kan drikke chablis og slå ut håret :)
    Klem fra Birgitte

    SvarSlett