søndag 10. juli 2011

Politiet

På lørdag var vi ute. Vi var på stamstedene Harrys bar og Zanzi. Jeg kjørte Sigbjørn hjem. Søndag dro vi og hentet bilen hans. Den var omringet av tre menn, i gang med å stjele bildeler. En politibetjent med maskingevær fortalte at disse tre mennene passet på bilen som Sigbjørn uforsvarlig hadde latt stå parkert uten tilsyn. Vi fikk ikke kjøre fra åstedet før politi-forsterkninger kom. Etter vel 20 minutter kom det en politibil med flere provoserende politifolk med enda større maskingevær. Politbetjenten med det største maskingeværet hoppet inn i bilen til Sigbjørn og tok han han med seg i retning politistasjonen, mens han uforvarende lot maskingevær-munningen peke mot hodet til Sigbjørn. Jeg freste etter dem i min bil. På veien til stasjoene stoppet plutselig politibilen og betjentene kom med antydninger om "lønn for strevet", de ville gjerne ha penger til brus...

For et par uker siden var vi på fest. For å komme til festen måtte vi svinge av 20 meter før inngangen til presidentpalasset. Tre venninner av meg klarte å kjøre for langt, de kom opp til presidentpalassporten. Der ble de stoppet av en beruset, provoserende og agressiv president-vakt. Mens han ladet maskingeværet prøvde han å overbevise jentene om hvor farlige de var og at han kunne skyte etter dem hvis han fant det nødvendig.... Også ba han om en øl... Det var tre sjelvende jenter som kom til festen.

Langs veien er det mange roadblocks hvor politiet stopper deg for å sjekket at du har førerkort, at bilen er i stand, at papirene er i orden... og for å få penger til en brus...

I går kjørte vi Katie til flyplassen. Trist. Vi har vært en fin gjeng dette halve året. I går dro Katie og Patricia drar 29 juli. På vei til flyplassen ble vi stoppet to ganger av politi med de største maskingeværene. Skikkelig fryktinngytende. Mørkt var det og. Men tre søte jenter i bilen klarte å sjarmere politimennene; neste gang vi skulle til Europa ville de være med...

Det værste er at det er helt umulig å snakke fornuftig med politiet. Det hjelper ikke å si at bilen står parkert uten tilsyn fordi jeg fikk for mye å drikke i går. Og de hjelper tyvene som stjeler blideler. Og det hjelper ikke å fortelle presidentvakten at du ikke så avkjørselen 20 meter tidligere...

3 kommentarer:

  1. Godt politiet ikke er så farlige som de ser ut,- og så ber jeg en stille bønn om at våpnene ikke er ladd. Godt også å vite at du kjenner forholdene og har vett til å takle uforutsette situasjoner! Klem

    SvarSlett
  2. Håper du har det bra. Trist stemning og untakstilstand her hjemme, men vi har det heldigvis bra.

    Lenge siden jeg har lest bloggen din nå pga ferie. Synes du er utrolig tøff som takler slikt politi. Vær forsiktig og ta vare på deg selv. Gleder meg til å lese mer om Malawi og jobben din :-)

    klem fra Inger Marie

    SvarSlett
  3. Hei Marianne

    Spennende blog! Jeg er en norsk anestesilege som skal fire måneder til Blantyre i vinter. Har tidligere bare vært i Malawi som turist. Finner ikke mailadressen din her på siden. Sender du en mail til meg på arne.skulberg@gmail.com, jeg vil veldig gjerne få noen råd før jeg drar?

    Håper å høre fra deg.

    Arne

    SvarSlett