søndag 10. juli 2011

Drivstoffkrise - igjen

Det har vært lite bensin og diesel de siste ukene. Malawi mangler dollar til å kjøpe drivstoff for. Irriterende. Forrige helg fikk vi varselt at det var tankbiler med diesel på vei, men så viste det seg at bilene ikke hadde diesel i sine egne drivstofftanker, så de hadde stoppet rett etter at de hadde krysset grensen til Malawi.
Siste nytt er at bensinstasjonen ved avkjørselen til Bunda mnt. får levert benis i løpet av dagen... Når vi gjennom jungeltelegrafen får vite at det er en bensinstasjon som har diesel eller bensin, så er det bare å stille seg i timelang kø og håpe at du er heldig denne gangen og får fyllt tanken. Eller du kan la være å stille deg i kø, og håpe at krisen er over i morgen...
For tiden er vi så få i prosjektet her nede at jeg har tilgang til to biler. Jeg har en landcruiser på diesel og en Rav4 på bensin. Landcruiseren har en hovedtank på 90 liter og en subtank på 90 liter, jeg har nå 1/4 subtank igjen, hovedtanken er tom. Bilen står parkert i håp om at jeg snart kan få fyllt den. Jeg har nå halv tank igjen på rav4`en som trenger bensin... I tre uker har jeg håpet at krisen snart er over og at jeg slipper å stå i kø for kanskje å få fylt drivstoff...
Hovedregelen er at du aldri tømmer mer enn halve hovedtanken før du fyller den...

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar