mandag 7. februar 2011

Snart en ny uke, med mulighet for nye utfordringer...

Forrige uke avsluttet jeg blogen med: ny uke nye muligheter... Jeg kunne like godt ha skrevet: ny uke med mulighet for nye utfordringer... men: every problem has an expiry date. Dette har vært en spennende og utfordrende uke!

Når man står i bilkø i sentrum kan man kjøpe klistremerker. Jeg har kjøpt dette og har klistrert det på baderomsspeilet.


Her om dagen sa avdelingsjordmoren til meg: `It`s so bussy here!` `It is so cool` svarte jeg og sa `I like it when it is bussy!` og mintes min frustrasjon over at det var så rolig forrige uke. Avdelingsjordmoren skratt lo, tok meg i armkroken sin og gikk ut til de andre jordmødrene og sa: Marianne likes it when it is bussy... også lo de godt alle sammen og begynte å snakke Cichewa....

Kort oppsumering:
Jeg har ikke hatt noen normale fødsler denne uken, men fire keisersnitt. Ukens fokus og problem var svangerskapsforgiftning.
En dame hadde HELLP, trombocytter på 7 (med stor blødningsfare under og etter fødselen). Til vår glede kunne blodbanken informere om at de hadde trombocytter på lager! Wow! Men de måtte sendes til Blantyre for screening før vi kunne gi det til damen, det tar mins to-tre dager... Vi trengte det nå.
En dame hadde trombocytter på 59.
En dame ventet sitt tiende barn og hadde utviklet alvorlig svangerskapsforgiftning (begge tilstandene disponerer for blødning etter fødselen).
Under et keisersnitt tok jeg i mot barnet og hørte gynekologen si: Marianne! Er du klar for den neste?... uoppdagede tvillinger. Begge var spreke. veide henholdvis 1500 og 1600 gram. Resten av personalet var optimistiske på barnas veiene, så det går nok bra. En amerikansk lege sa en gang til meg, når jeg ikke synes resten av personalet reagerte nok på tilstanden til en dame: Marianne, the other staff is calm  - then it is no danger...

Noen eksotiske hendelser på føden:

Alle pasienter på sykehuset skal ha med seg en guardian. Guardian er en dame som passer på pasienten mens de er innlagt på sykehuset. Titt og ofte ligger guardianene på gulvet når de skal hvile. Gjerne under fødesengen. Og de setter seg på gulvet, gjerne halvveis under bordet. Men det finnes noen urbane her også, de setter seg på stolen som er på fødestuen.

Her er guardianene på distriktsykehuset Bwaila. Dette er kjøkkenet deres. Her lager de nsima på åpen ild. Nsima er en maisgrøt som malawierne spiser til neste alle måltider.

Her sitter guardianene i skyggen av et tre på distriktsykehuset Bwaila.


Her om dagen hadde en kvinne besøk av en pastor inne på fødestuen. Pastoren ba en bønn så tårene trillet,hun strakk armene bedende i været og ropte: Jesus Jesus! En utrolig intens bønn. Jeg hadde blitt engstelig hvis noen følte at de måtte be en så inderlig bønn for meg.

Helgen 

På markedet for å kjøpe frisk frukt og grønnsaker.
Fredag var det norsk gathering på Harrys bar.
Lørdag spiste jeg lunsj sammen Patricia, en tysk kollega og Laura, en amerikansk kollega.
Lørdag ettermiddag var jeg på et barnehjem for barn i alderen til og med 1 år. 19 nydelige tillidsfulle barn som jeg hjalp å mate og pusle med. En herlig opplevelse! Jeg var mer enn velkommen tilbake for å hjelpe de nydelige barna!

Søndag var jeg på Nkoma mt sammen med Jakob, eventyreren fra Asker.

Nkoma monutain

 
Søndag kveld var det video-kveld hos Jostein og Helga.
Mottoet for neste uke: Ta livet som det kommer!

3 kommentarer:

  1. Hei Marianne!

    Høres ut som om du har det veldig fint. Så gøy at du har noen nordmenn å henge sammen med. Fint når man er så lengt hjemmefra. Når kommer ditt første besøk? Skulle så gjerne ha kommet, men Jens og jeg venter i spenning på om det blir Indiaopphold på ham. Blir det det, regner jeg med å ta meg noen turer dit iløpet av året:) Utrolig spennende! Ha det fortsatt fint, Marianne, så skypes vi kanskje i løpet av uken?
    Klem fra Camilla

    SvarSlett
  2. Da har jeg lest de siste oppdateringene :) Spennende!! Er saa bra du har fikset blogg:) Gleder meg til videre lesing!! Klem nordfra Marianne

    SvarSlett
  3. Sprøtt å se forvandlingen fra tørketiden og jeg var på toppen i oktober. Håper du har det bra der nede.

    SvarSlett