lørdag 12. februar 2011

Puha!

Jeg trodde kanskje dette skulle bli en uke med lite å fortelle hjem om... men den gang ei...
På mandag hadde jeg endelig en normal fødsel! En god start på uken. Jeg håpet den ville bli retningsgivende for resten av uken, men det ble med håpet.
På torsdag hadde jeg stjernevakt. Har introdussert "the star" til avdelingen. Jeg kaller sister in charge for "the star" og det synes alle er et stort smil verdig! På torsdag møtte jeg mange smilende fjes når jeg kom på jobb: to day you are the star Marianne! Jeg smilte ikke like mye til det. Men gikk på med godt mot. Vi var tre jordmødre og to studenter som trengte veiledning. Det var en travel vakt med mange damer som trengte hjelp. Jeg fikk bl.a inn en 6 gangsfødende som ventet tvillinger. Den første tvillingen lå i seteleie og den andre i tverr leie. Det er kun en ting å gjøre når man står i en ny, spennende og utfordrende situasjon: trekk pusten dypt, forbered deg på det som skal skje og fortell deg selv at dette går fint. Her er det ikke noe ringesnor, så når kvinnen begynte å trykke, slang jeg hodet ut av døren ropte på Msiska, en erfaren jordmor. Jeg rakk å forløse kroppen før Msiska kom. Hun forløste resten av den første tvillingen, mens det kom flere hjelpere til. Alle løp ut med ungen. Og jeg sto igjen alene og ventet på den neste tvillingen... den lå i utgangspunktet i tverrleie - hva ville den finne på nå? Jeg prøvde å snu den til lengde leie, men må nok ærlig innrømme at det nok var mer flaks enn kyndige jordmorhender som førte den ned i hodeleie. Men litt nybegynner flaks skal man vel ha. Det ble født to spreke jenter på henholdsvis 2700 og 2500 gram.

Det er drivstoffkrise her nede nå. Jeg har tømt hovedtanken min og er nå godt i gang med å tømme subtanken. Det er lange køer utenfor bensinstasjoene som nå i det minste har bensin. Jeg har vært innom 6 stasjoner bare i dag i håp om å få tak i diesel - uten hell.

Når jeg nå skriver til dere nå, sitter jeg i lyset fra en oljelampe. Kvelden startet med strømbrudd og ingen netttilgang. Men nå er det bare strømreduksjon, så det er så vidt det gløder litt i lampene og jeg må supplere med oljelampe og stearinlys.

2 kommentarer:

  1. Stolt av dig Marianne!! Tror inte det bara var flax där...Tror du vet vad driver med! Spännande att följa med bloggen din... :-)

    Här var det -23 imorse när jag vaknade kl 6 med 2 pigga barn och en alldeles utsliten mig. Temperaturen blev dock bättre runt 12 tiden...nydeligt ute med massa snö och sol!! :-) SÅ vi tog en promenad till bogstad gård med barna. Fullt med folk och påskkänsla.

    Tänker på dig mycket och skickar dig en varm kram/Romina

    SvarSlett
  2. so happy I am mother to an angel!!!!
    so proud of you!!!

    Kisses from mam.

    SvarSlett