lørdag 19. februar 2011

En helt vanlig uke

En helt vanlig uke... Det blir jo hverdag her også... men det som er så utrolig med å bo et så eksotisk sted som Lilongwe i Malawi er at i hverdagen skjer det små ting som er så utrolig fasinerende og eksotisk:
En helt vanlig dag på jobb: Jeg har omsorgen for en dårlig dame. Hun kunne ikke finne roen i sengen, så hun spurte om hun kunne legge seg på gulvet.
På vei til jobb her om dagen kjørte vi bak en bil som jeg ikke la spesielt merke til før ortopeden Sven sa: Det er ikke rart vi har mange pasienter på ortopedisk avdeling. Bilen foran oss hadde lasteplanet fylt med usikret folk.
Når strømmen forsvant fredag kveld kom det ikke som en overraskelse, tanken som umiddelbart slo meg var: godt vertinnen i kveld hadde innvitert på sushi, så var hun ikke avhengig av komfyren...
Når jeg gikk innom badet på vei ut døren fredag kveld sprayet jeg meg med en dæsj Cloè - før jeg smurte kroppen inn med Mygga. Det var den Cloè lukten.
Kollegaene mine er veldig flinke til å dele. Etter at jeg hadde takket nei til både frittyrstekt bolle og rundstykker denne uken kom det opp ett problem de tydeligvis hadde snakket om. "Marianne, hver gang du deler med oss, mener du at vi skal takke nei, i og med at du alltid takker nei når vi vil dele med deg" Her sto jeg i et dillemma. Jeg har ikke lyst til å ta imot noe fra de som har så lite, men for dem var det tydeligvis veldig uhøffelig å takke nei, jeg vil jo helst ikke være uhøfflig.
Jeg har startet å undervise denne uken. Jeg skal lære jordmødrene å bruke CTG (overvåkning av pulsen til barna mens de fortsatt er inne i magen til moren). Jordmødrene bruker ofte CTG-maskinen, men under forelesningen min skjønte jeg at de overhodet ikke forstår hva utskriften indikerer. Her er det bare for meg å starte på skrætsj. Jeg lurer på hva i all verden de egentlig har satt på CTG`en for når de har brukt den? 
Internettet har fungert sporadisk den siste uken, jeg har ikke kommet inn på facebook og hotmail siden mandag, idag er det fredag.
Jeg har vært sammen med mine nye venner. Vi har vært i hageselskap, møttes til filmmkveld (Limbo sto på programmet), vært ute ved malawisjøen, møttes til lunsj, trent sammen, vært på markedet.
En bra uke! Må den neste bli like bra for oss alle!
En deilig søndag ved malawisjøen.

Fra venstre: Lene, meg, Laura og Patricia.

4 kommentarer:

  1. Jippi, ny oppdatering fra Malawi. Det er så morsomt å lese. Her i Trondheim er det også hverdag og dagene går så fryktelig fort. Ønsker deg en flott uke Marianne:-)

    SvarSlett
  2. Spennende hverdag! Håper det vil forsette

    SvarSlett
  3. Som alltid spennende lesning Marianne!
    Forbausende mange keisersnitt på statistikken, hvorfor det?
    Nedtelling til jeg skal ta din spennende hverdag i nærmere øyesyn!
    Klem fra mamma

    SvarSlett
  4. Som alltid spennende lesning Marianne!
    Forbausende mange keisersnitt på statistikken, hvorfor det?
    Nedtelling til jeg skal ta din spennende hverdag i nærmere øyesyn!
    Klem fra mamma

    SvarSlett