torsdag 5. mai 2011

En bra lørdag på føden

Pga mangel på jordmødre jobbet jeg på lørdag. Det var en skikkelig bra dag! For meg vil det si at vi hadde mye å gjøre. Vi var to jordmødre på jobb. Den andre møtte halv ni - men det er sånn det er. Jeg hadde ingen pasienter fra morgnene av, så det var ok at hun kom litt sent. Det som er skummelt med å være den enseste jordmoren som møter til tiden er at jeg faktisk ikke vet om den andre kommer. Hvis det er planlagt at vi skal være fire på jobb så er det sannsynlig at en av dem dukker opp, og to jordmødre kan fint klare seg på føden her. Men hvis det bare er planlagt at vi skal være to, så er det jo en sannlysnlighet for at den andre ikke dukker opp. Men det skjedde heldigvis ikke, hun kom halv ni.
I løpet av de 9,5 timene vi var på vakt hadde vi to fødsler hver, hun hadde i tillegg en dødfødsel, jeg et keisersnitt, vi hadde noen damer vi overflyttet til svangerskapsavdelingen i påvente av at de skulle gå i fødsel og vi fikk overflyttet fra distriktet en dame med uterus ruptur. Hun var stabil men hadde grusomt vondt og var forferdelig redd. Hun var 20 år. Forrige barnet hennes døde også under fødselen og nå ble hun fortalt at livmoren hennes måtte fjernes. Hun ble selvfølgelig lei seg når det gikk opp for henne at hun ikke kunne få flere barn. Jeg fikk blanke øyne og klump i halsen. Hun fortalte hvor ønsket dette barnet var. Mulighetene for en kvinne som ikke kan få barn er ikke gode her i Malawi.

Jeg leste en avisartikkel i en av de største avisene her nede, om en kvinne som hadde overbevist seg selv og mannen at hun hadde vært gravid i 9 år. De var fortsatt overbeviste om at de var gravide.

En annen anekdote: Jeg hadde en dame i fødsel som var overbevist om at den andre konen til mannen hennes hadde forhekset henne og gitt henne en vanskelig fødsel...

En annen ting som er en kjennsgjerning er at de fleste malawiske menn har en hoved-kjæreste evt kone og flere kjærester. Jeg diskuterte dette med en av kollegaene mine som trodde det er ulovlig å være utro i Europa... Derfor fantes ikke utroskap i Europa... Er alle malawiere så lovlydige?...
Noen av mine norske venner invitere den ene vakten sin med kone og barn på middag. "Ja... hm... hvilken av konene?..."

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar