torsdag 27. oktober 2011

Avsluttnignsfest KCH

Når det er duket til fest står mat og brus høyt i kurs! Så jeg kjøpte hjemmelagde malawiske dounuts av gartneren min sin kone, banankake av houskeeperen min, samosas av en vaskedame på operasjonsavdelingen og selv bakte jeg en sjokoladekake. Dette ble spist med skikkelig malawisk matglede! Når det kom til selve sermonien - avskjedssermonien som de kaldte det, hadde kollegaene mine nøye planlagt hvordan den skulle gjennomføres. Festen ble innledet med bønn. Det var taler ved sjefsjordmoren for kvinneklinikken, sjefen på føden, og en annen matron, en jordmorkollega og meg. Det det ble danset. Når vi skulle spise kom tre av kollegaene mine dansende mot meg, hentet meg og fikk meg til å danse mot serveringsbordet, der måtte jeg skjære den første biten av kaken. Deretter var alle velkomne til å spise og drikke brus. Det var utdeling av gaver og utrolig koselige kort før festen ble avsluttet med bønn.

                                                                   Kaota holder tale
                               Vi danset til musikk med dårlig lyd fra en pc, men vi dansen!

                                                                           ... og danset...
                                                     Tale ved sjefsjordmoren Jane
                                                                            Min tale
                                                    Chincono, meg, Phiri og Christopher
Kollegaene mine i full sving med å hjelpe meg med å åpne gavene mens jeg leser et av de utrolig   koselige kortene.
                                                     En av gavene var en Chetenje


Nå står det bare igjen å overrekke det velbrukte jordmorstetoskopet til Kari og ønske henne masse lykke til som den neste og andre norske jordmoren som skal gjøre en innsats på KCH.

3 kommentarer:

  1. Selv om eventyret nå er over Marianne, har jeg inntrykk av at du har hatt en fantastisk tid i Malawi. Denne opplevelsen skulle jeg gjerne hatt selv. Ta vare på minner, bilder og stemningen rundt det hele. Så ses vi når du er vel hjemme igjen. Klem fra Anne Marte

    SvarSlett
  2. Så mange flotte kolleger og så fine bilder! Vel blåst kjære Marianne, du har gjort en fantastisk innsats! Sosialt engasjement og innsats gir en litt bedre verden. Gleder meg til å følge fortsettelsen i livet ditt. Men først.....en liten ferie på Zansibar, gleder meg til å se deg i Dar es Salam om fire dager!!! Klem fra mamma.

    SvarSlett
  3. Du e berre så flink og tøff jente! Vell overstått reise! Du har nok mye med deg hjem i "kofferten"- Skatter for resten av livet! Stor beundringsklem fra Bodø. Gleder meg til å høre om menneskene, opplevelsene og se bilder! Håper vi ses snart når du etter hvert gobetrotter deg hjem til Norge. Varm klem fra Gunnhild

    SvarSlett